AI träningsläger

AI, eller Artificiell Intelligens, är väldigt i ropet nu. Jag var på konferens för destinationsutveckling förra veckan, och där var turistchefer som pratade om AI! Helt plötsligt ser och hör man om detta brett. Det är förstås roligt att intresset har vaknat, men jag ser också en risk för uttröttning i ämnet, och att det då avfärdas som en hype, något som går över. Ännu en grej som inte blev något. Vi överskattar ofta effekter i det korta perspektivet, men underskattar det i det långa. Detta gäller med säkerhet AI, och jag vill understryka att detta inte är någon fluga. AI kommer att fundamentalt förändra hur vi ser på arbete och mänsklig kompetens. I över hundra år har industrialismen definierat arbetsuppgifter åt människor som om vi vore maskiner, dvs vi har fått anpassa oss till hur maskinerna fungerar. AI kommer innebära ett paradigmskifte där maskinerna anpassar oss till oss, och vi kan fokusera på vad vi är bäst på.

Den 9 mars hade vi träningsläger i Helsingborg i ämnet AI. Det gick under namnet ”AI pitch day”. Dagen var upplagd så att på morgonen pitchade (snabbpresenterade) olika företag exempel på där man använt AI i olika verksamheter. Deltagarna fick sedan rösta och välja att lyssna i mindre grupper på de företag som de tyckte var mest intressanta. Där fick de chansen att ha dialog och ställa frågor. På eftermiddagen vände vi på steken, och då pitchade fem behovsägare i staden verkliga dilemma som finns, och sedan delade man upp sig i mindre grupper där workshops hölls för att utforska vilken AI lösning som skulle kunna funka och ett proof of concept projekt skulle kunna startas. Syftet med dagen var att deltagarna från Helsingborgs olika verksamheter (60 deltagare) och några vänkommuner skulle inspireras och lära sig om vilka möjligheter som finns med AI. Företagen å sin sida fick bättre förståelse för kommunens behov och utmaningar. Dagen gav mersmak, så det kommer vi att göra igen.

Anledningen till att jag kallar det träningsläger är att AI inte är en (1) teknik, dvs det är framförallt inte tekniken som är utmaningen och det innehåller dessutom en mängd olika tekniska områden. Tekniken spänner över saker som RPA (Robotic Process Automation), chatbots, rekommendationsmotorer till kognitiva tjänster, prediktiv analys och så kallad deep learning. Det här ser man i exempel som automatiserad biståndshandläggning, kundtjänstchat, Googles översättningshörlurar som översätter 40 språk i realtid, självkörande bilar, sjukdomsanalyser och trafik- eller trygghetslarm. Några av de behov vi tittat på i Helsingborgs stad är lokalfördelning i skolan, handläggning av bistånd, automatisering av tillståndsansökan, automatiserad hjälp vid låst lösenord och maskning av GDPR information i öppen data. Bra och användbart, men det som kommer vara viktigare och en större utmaning är förändringshanteringen, när vi börjar ändra i de uppgifter som medarbetare har, saker som man traditionellt gjort väldigt länge.

I Trelleborgs kommun har man lyckats minska biståndshandläggningstiden från 20 dagar till 1 dag genom att använda RPA, dvs automatisering av administrativa rutiner som att klicka, fylla i och flytta information mellan olika system. Det är sådant som de flesta handläggare tycker är vansinnigt tråkigt. Förutom att den som är i behov av bistånd får detta mycket snabbare, så har kommunen också kunnat öka den kvalitativa tiden med invånaren, dvs fler personliga möten. Det här låter väl jättebra? En så kallad ”no brainer”. Absolut, men om man i förändringshanteringen går fel väg och inte involverar medarbetarna, så kan man få en helt annan effekt. I Kungsbacka ville man göra samma sak som i Trelleborg. Det ledde till att 12 handläggare sa upp sig. Det var inte riktigt syftet!

Jag ser att vi precis är i början av eran med artificiell intelligens, något som kommer att förändra samhällsbilden och våra liv radikalt. Just nu är det krusningar på ytan, tekniken börjar finnas där och det investeras rejält både från företag och regeringar. Om ett par år så kommer det gå mycket fort i förändringstakt, och då gäller det att vara rörlig i fötterna, precis som när man tar emot en serve i tennis. Då behöver vi ha värmt upp så kroppen är varm. Så att tennisbollen inte känns främmande hur den studsar och beter sig. Hur racketet känns i handen. Hur man placerar sig i banan. Vi behöver ha tränat på vad det innebär att genomföra förändringsprojekt där medarbetares uppdrag förändras. När sådant som vi trodde bara människor kunde göra görs av en maskin. När vi kan fokusera på att vara människor; att samverka, bygga relationer, kreera och vara mellanrumsledare. När vi plötsligt har nya kollegor, som robottränare, eller till och med kollegor som är digitala. Eller hugaligen, kan man ha en digital chef? Hur ser arbetet ut i ett sådant team?

Om du är nyfiken på mer, eller vill ha fortlöpande information kring AI, så hör av dig. Träningsresan börjar nu, häng med vetja!

//Martin

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *