Den smarta staden Helsingborg

Ett vanligt förekommande begrepp inom IT och digitalisering är ”Smart City”. Många både stora och små leverantörer försöker rida på denna våg så att städer ska investera i nya häftiga IT system. Jag har varit på flera konferenser på det här temat, och tyvärr är det oftast en viktig sak som lyser med sin frånvaro; det mänskliga perspektivet. För oss i Helsingborgs stad så är inte en smart stad betong, styrsystem och teknik. En smart stad är människor som är smarta ihop och samskapar sin stad. Det är människorna som är staden. Palle var alldeles nyligen på en stor samhällsplaneringskonferens och pratade om detta. https://www.instagram.com/p/Bby0lWdhwqi/?taken-by=pallelundberg

Så istället för att se framför oss enorma teknikparker där allt är uppkopplat och kontrollrum där några smarta personer och system sitter centralt och har koll på allt som händer i staden så pratar vi om att vi måste se staden som en plattform. En plattform är en möjliggörare för invånare, medarbetare, företag och alla som vill att kunna delta i dialogen och skapandet av staden. Jaha, säger du. Det låter fortfarande ganska tekniskt. Ja, det är det kanske, och det kommer att finnas mycket teknik där, men inte nödvändigtvis alltid. Jag tror det i grunden handlar om en attitydsresa, där vi alla måste träna oss in i att förstå att vi faktiskt får lov att vara med, och inte se staden eller offentlig verksamhet så mycket som överheten, som bestämmer och gör allt åt invånaren. Här följer några exempel på vad det kan handla om.

Transparens och dialog. För att kunna vara med i staden så måste information finnas tillgänglig på ett enkelt sätt, annars är det svårt att agera. I Helsingborg har vi satsat på fritt och öppet wifi på många ställen i staden (https://helsingborg.se/kommun-och-politik/om-helsingborg/surfzoner-i-helsingborg/). Enkelt att koppla upp sig för att komma ut på Internet, en grundläggande demokratisk rättighet faktiskt. Vi har ett öppet och sökbart diarium där man med fritext, utan att känna till något om stadens processer och roller, kan hitta dokument i vårt diarie och ladda ner själva dokumentet direkt (diariet.helsingborg.se). I många städer kan man bara få metadatan, dvs informationen om informationen. Vi sänder våra Kommunfullmäktigesammanträden på Facebook, vilket har ökat deltagandet och ordförande gör en enkel sammanfattning av vad som sagts (https://web.facebook.com/kfhbg/?_rdc=1&_rdr). Enkelt, öppet och demokratiskt. Stadens intranät är öppet som utgångspunkt. Det innebär att vem som helst kan kika in och se vad det är vi pratar om, inget hysch hysch. (intranat.helsingborg.se)

Friktionslöshet och självbetjäning. För att man ska orka delta i den smarta staden så behöver friktionen i vardagen minska, det där som tar energin och tiden ifrån invånaren. Jag tror att i många fall är kommunen bidragande till friktionen. Det kan vara i kontakt med skolan, socialen, omsorgen, tillstånd att söka restaurang eller bygga, ta sig till jobbet och mycket annat där det strular. Vi jobbar för att göra det enklare. Sen några år tillbaka har Helsingborg satsat på Kontaktcenter, en sammanhållen enkel väg in att ringa, 042-105000. Kontaktcenter hade i fjol bäst mätvärden i kommun Sverige i den så kallade KKiK mätningen för bästa bemötande och tillgänglighet (http://www.mynewsdesk.com/se/helsingborg/pressreleases/helsingborg-kontaktcenter-baest-i-sverige-paa-tillgaenglighet-och-bemoetande-1753690). Vi har också varit tidigt ute med e-tjänster och har idag ca 180 tjänster som gör att man när som helst på dygnet kan fixa med ett ärende med kommunen, man behöver inte tänka på öppettider (https://eservice.helsingborg.se/). Boka tid med en arkitekt på stadsbyggnad, boka tid och betala för en vigsel, skicka in kvitton till bistånd eller sök bidrag för en förening är några exempel. Framöver kommer vi att jobba ännu tajtare mellan våra olika kontaktvägar och utvecklar Mina Sidor, vilket på sikt ska bli en personlig sammanhållen och smart service som tipsar dig för att göra vardagen enklare över hela livet.

Allmänna tillgångar, plattformstänk och delningsekonomi. För dem som är riktigt mycket engagerade bygger vi staden som en plattform, med teknik och verktyg. Vi är prisbelönta för vårt arbete med öppen data (oppna.helsingborg.se). Där finns alltifrån baskartor och 3D, vilka ärenden som är registrerade för åtgärdande, till stadsstatistik och matsedlar på skolan. Vi kommer att öppna ny data efter hand och hoppas på att utvecklare vill skapa appar och hemsidor kring det.  Vi har med Öresundskraft lanserat en Öppen stadshubb, vilket är basstationer och system som samlar upp data från sensorer med så kallad LoRa teknik. Aktiverad frälsarkrans eller öppen dörr i kraftanläggning? Kanske positionering av hyrcyklar i framtiden eller crowdsourcade väderstationer. Allt är möjligt, och vi erbjuder detta system öppet för företag, invånare och andra kommuner att använda. Under förra året lanserade vi också Guide Hbg, en app som funkar som en platsbaserad innehållsguide, tex som audioguide på Dunkers eller guide vid Drömljus. Det är ett samarbete i staden där många verksamheter kommer att finnas med innehåll på ett och samma ställe, när man är runt i staden. Vi erbjuder detta som öppen källkod, men också öppet för olika aktörer att lägga in innehåll, kanske matvagnar och Tropikariet i framtiden? Den bygger på vår öppna plats och eventdatabas, som är fri att söka i och man kan lägga in egna events. Alltid öppet och med ett plattformstänk, så att många kan bidra till staden. Och om vi tänker delningsekonomi och framtiden? Kanske har vi skalat upp stadens volontärverksamhet (vi har ca 400 volontärer idag helsingborg.se/omsorg-och-stod/frivilligt-arbete-och-foreningar/volontarcenter/) till en kompetensväxel där alla Helsingborgare kan hjälpas åt. Någon kan programmera, någon kan ett språk, någon kan skruva i en glödlampa, någon är skön att samtala med.

Om vi lyckas med detta, tror vi att vi kan ha världens mest engagerade invånare i Helsingborg. Nästan som att vi vore 142 000 (eller snart 170 000) medarbetare som skapade vår stad. År 2022 siktar vi på H22. Vi har gjort H55 och H99 tidigare som var bomässor. Nu vill vi göra ett nytt koncept, en stadsmässa, som ska visa mer än hus. Vi vill visa livet mellan husen och i staden, livskvalitet och hur Helsingborgare är med och skapar sin stad.

Ha det bra!

Martin

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *