Guide Hbg – en öppen upplevelseplattform

Vi har lanserat en audio-guide på Dunkers kulturhus, en app som ger en automagisk upplevelse i gränslandet mellan det fysiska och digitala. foto: Lotta Ahlberg.

Helsingborgs stad har lanserat en app! Wow, tänker du, eller kanske inte. Det börjar pratas allt mer om app-kyrkogården, miljontals appar som försvinner ur synlighet och glömska både på användarnas mobiler och på app/playstore. Man ska definitivt fundera både en och två gånger innan man utvecklar, och sedan ska underhålla, en app. Så innovationen här är definitivt inte en app, utan att det faktiskt är en (1) app och inte fem, vilket det höll på att bli. Det är dessutom mer av en plattform än vad det är en app.

Fem stycken förvaltningar och avdelningen gick under våren ihop för att tillsammans driva en fantastisk besöksupplevelse när man är i Helsingborg. Fem förvaltningar har mycket större möjligheter att samfinansiera och driva den kommunikation som behövs för att upprätthålla och utveckla en meningsfull användarbas, istället för i kundfragment. Det höll på att bli fem olika appar, men med en stark produktvision, “världens öppnaste och största upplevelseplattform”, lanserade vi i våras första steget, en pilot som audioguide-ersättning på Dunkers kulturhus. Man laddar ner appen eller lånar en enhet i receptionen, och går sedan runt på utställningarna i huset, medan en dold Bluetooth-beacon enhet talar om för appen var du befinner dig. Appen sorterar då det informationskort du behöver högst upp, med audioslinga, videoklipp, text, mer bilder och länkar. Helt automagiskt. Tekniken ligger lite i framkant och därför gjorde vi bedömningen att upplevelsen blir bättre i en app än i motsvarande webb-sidor eller webb-appar.

Nu stannar ju inte tanken där, utan ambitionen är att detta är en upplevelse som ska kunna växa till att täcka in hela stadens platsbaserade upplevelser på ett och samma ställe, en öppen plattform för både staden men även externa parter att kunna lägga in upplevelser i. Nästa steg blir Kärnan, Fredriksdal, Sofiero, stadsvandringar, art street, vinterljus, biblioteket, och sen matvagnar, stadsvandringar och varför inte butiker i centrum, Tropikariet, och alla som vill nå ut med förstärkta digitala (Augmented reality) upplevelser på sin fysiska plats. Styrkan med lösningen är att den både ger micro-positionering och inomhusposition. Dessutom ligger stadens öppna plats- och eventdatabas i grunden, vilket gör att allt innehåll finns tillgängligt på ett enhetligt sätt.

Plattformstänket gestaltar sig på flera sätt. Vi fortsätter på gott Helsingborgsmanér att erbjuda vår utvecklade kod som open source. Det innebär att andra kan återanvända och vidareutveckla koden. Bra för alla! Utöver det tänker vi crowdsourcing, så att förfarandet att lägga till upplevelser ska vara en enkel administration, och att förhoppningsvis många aktörer både inom stadens förvaltningar men även privat vill vara med att bidra. Då skulle detta kunna leda till världens största installation av lokala platsbaserade upplevelser i en och samma app. Inte bara information som på Tripadvisor, utan faktiskt upplevelseförstärkande innehåll. Det tredje perspektivet är att vi har upphandlat ett partnerskapsavtal med ett helt nytt och innovativt upplägg. Det innebär att hela den fortsatta utvecklingen blir samarbetsorienterad och förhoppningsvis kan sprida sig till en de-facto standard för stadsupplevelser, i Sverige och i världen.

Under sommaren genomförde vi alltså en upphandling som baserades på dels ett agilt upplägg med “sprintpaket” dels sökandet efter en partner som delar vår vision och vill bidra med egen kraft i projektet. Ett strukturerat upplägg beskrevs för ett sprintpaket som består av fyra stycken tvåveckorssprintar, där dialogen och prioritering av backlogg sker gemensamt och transparent. Staden lägger in en fast summa för ett sprintpaket, och vår partner ustwo lägger in motsvarande mycket utöver detta. ustwo är en spännande digital produktbyrå som finns internationellt och har jobbat med stora globala varumärken. De har också redan utforskat spännande lösningar att tex guida synnedsatta personer genom Londons tunnelbana med hjälp av Bluetooth-beacons. Upplägget möjliggör ett lärande och utforskande arbetssätt där vi kan lägga till sprintpaket efter hand. Vi kan förstås inte veta exakt var vi landar om några år, men det hanterar just den omvärldsförändring och agilitet som vanliga offentliga upphandlingar har svårt att möta.

Det hela känns oerhört spännande och kan leda till något både unikt och innovativt för invånare och besökare i Helsingborg. Prova gärna att ladda ner appen, och förstås ge oss så mycket feedback ni bara kan! Ha det bra!

Martin

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *