Människan och maskinen

Så nu var det avklarat! Årets Hbg Talks. Det blev slutsålt med över 600 deltagare. Otroligt att så många kommer för att förkovra sig och nätverka i ämnet ”Människan och maskinen”.

Vi står inför en stor omvälvning av automatisering, en era där maskiner kommer att göra mycket av det som vi trodde att enbart människor kunde göra, dvs en industrialisering av vår intellektuella förmåga. För er som inte kunde vara där, men ändå vill lyssna på föredragen, så kan man kika här! (https://www.hbgtalks.se/) Spoiler alert på mitt föredrag. Jag tror att vi tittar för snävt på vad som är mänsklig intelligens, så till den grad att vi definierar jobb och uppdrag till oss själva som om vi vore maskiner. Så sluta ta robotarnas jobb! Låt dom göra det tråkiga, och låt oss göra det vi är bra på. Hitta mening, kommunicera, vara kreativa, samarbeta, vara empatiska och lyckas med komplexa utmaningar. Är vår lilla blåa planet i universum vacker att titta på? Det har inte en robot något tyckande om.

Foto (Peter Brinch): Martin pratar på Hbg Talks

När vi nu tittar framåt i staden på de utmaningar vi har, så kan man konstatera att AI och automatisering inte bör ses som något hot, utan en möjlighet. Vi har inte en chans att lyckas, om vi inte tänker nytt kring vårt sätt att arbeta, och låter talangen i vår personal blomma ut, och avlastar den administrativa bördan. Alliansen, den politiska majoriteten i staden, har nu lagt fram sitt program för vad de tycker är viktigt för den kommande mandatperioden. Här kan man läsa många delar som berör digitalisering, bland annat ” Digitalisering och automatisering kan spela en avgörande roll för hur Helsingborg klarar av att möta framtida behov inom vården och omsorgen. Dels för att det avlastar medarbetarna från slitsamma arbetsuppgifter och dels för att det möjliggör för medarbetarna att spendera mer tid med de äldre.”

Det är också roligt att de uppmärksammar i det politiska programmet vår satsning på Hbg Works, som en nyckel i att lyckas med många av våra utmaningar och att ta vara på möjligheter ”Det finns stora förväntningar på att den nya kommunala innovationshubben HBG Works ska bidra till mer idéutveckling och framförallt förverkligande och implementering av nya idéer.”. Det är tydligt att man trycker på vikten av innovation och digitalisering, vilket gör det extra roligt eftersom vi sedan den 1 sept nu samlat våra stadsgemensamma krafter kring detta i samma avdelning. Vi kommer att vara ca 25 personer som jobbar från ax till limpa, med innovations- och digitaliseringsprojekt. Här kan man läsa förslaget till det politiska programmet, man hittar det i stadens öppna och sökbara diarie. (https://diariet.helsingborg.se/#!/search/?t=4&d=121040&n=DIAKS)

Foto: Hbg Works öppnar snart här i det bruna huset. Vi är mitt i bygget.

Lokalerna är i byggfas och snart ska vi kunna flytta in och börja använda oss av ytorna. Det kommer såklart att göra vårt projektarbete mycket enklare. Men redan nu har vi varit igång med processen i acceleratorn, och har tillsammans med stadens Kontaktcenter testat, som troligen först i kommun Sverige, att köra en chatbot, dvs en AI automatiserad chat i kontakten med invånarna. Vi kallar henne ”Sally” och hon har kört på test i en månad sen första oktober. I veckan hade vi en utvärdering, och kan konstatera att vi lärt oss massor kring hur man jobbar med denna automatiseringsmöjlighet (förutom att hon faktiskt har kunnat hjälpa närmare tusen personer med frågor). I detta upplägg har vi använt oss av IBM Watson, ni vet den där AI roboten som slog världsmästarna i Jeopardy 2011 och sen dess har använts till massor av olika case, tex att diagnosticera cancer från röntgenplåtar.

Som i alla våra acceleratorprojekt försöker vi börja i liten skala och med något som är en MVP (Minimal Viable Product), dvs något som kan köras i riktig drift och som är litet och greppbart att genomföra på kort tid, men ändå skapar värde för användaren. Vi startade därför med vuxenutbildningsfrågor. Projektet började i maj, med uppehåll över sommaren, och produktionsattes förste oktober. Det vi trodde skulle bli ett tekniskt projekt blev framförallt ett projekt som handlade om kommunikation, konversation och hur man mappar en användares intentioner. Vi jobbade med att ge Sally en personlighet, som vi tänker ska genomsyra alla våra framtida robotar. Och man kan konstatera att vi som människor vill ha våra sociala konventioner även med en robot. Exempelvis händer det att användare är elaka mot Sally, och då svarar hon att ”en del tror inte att robotar har känslor”, varpå många svarar ”Förlåt”. 🙂

Nu ska vi jobba vidare med Sally. Vi ska testa lite annan teknik, men vi ska framförallt se hur hon kan integreras på ett naturligt sätt i våra reguljära Kontaktcenter flöden. Vi funderar på om användare tycker det är viktigt att veta om man chattar med en robot eller en människa? Behöver det vara tydligt, eller kvittar det? Vad tror ni? Oavsett vilket kanske ni förstår på dessa betraktelser att gränsen mellan vad en människa gör och vad en maskin gör kommer att suddas ut. Men vi kommer att kräva och behöva en interaktion med maskiner som är lik vår egen. Vi kommer att behöva tänka igenom vad en robot gör bättre, och vad vi själva borde fokusera mer på.

Ha det bra, och stay tuned….

Martin

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *